08 januar 2013

Om VU, veien videre og takknemlighet




Valen-Utvik, et  firma som er 3 år gammelt.

Firmaet jeg startet omtrent ved en tilfeldighet helt på slutten av 2009, med formell oppstart i begynnelsen av 2010 med kun én kunde, det firmaet har nå hatt tre fulle driftsår. Tre år! Er det ikke et slags mål på levedyktigheten til et firma, hvorvidt de er i fortsatt drift etter 3 år? At da har oppstartsforelskelsen gått over og man har etablert seg for mer varig drift?

Med full rulle fra første dag, en bratt læringskurve hvor den ene muligheten og utfordring har avløst den neste i en fart som nesten kan ta pusten fra alle og enhver, og med ingen andre å skylde på enn meg selv om ting ikke går som det burde, så innrømmer jeg gjerne at jeg rett og slett er stolt over at mitt lille VU nå har fått 3-årsmerket sitt. Jeg er stolt av å ha skapt noe som har hatt livets rett i tre år, som har gitt omsetning god nok til å lønne både meg, EkteMannen og noen freelancere der det trengs, og som har etablert seg på en solid plattform vi jeg helt klart ser vi kan bygge videre på.

Jeg er så fantastisk takknemlig og glad! ...ja, og stolt!


At det har gått tre år, er egentlig helt utrolig.
Hvor ble tiden av? Åh ja, det stemmer - tiden flyr når man har det gøy!


Noe av det vanskeligste ved å starte og drive eget selskap, opplever jeg er det å føle seg trygg på at man tar de riktige avgjørelsene for firmaet sitt. Tar vi nok sjanser, eller tar vi for mange sjanser? Burde vi smi mens jernet er varmt, eller gjelder det å ha is i magen? Er det arrogant å si pent nei takk til enkelte oppdrag, eller burde vi gripe om alt med begge hender, for vinden kan tross alt snu når som helst?

Selv om jeg var alene om å ta avgjørelsene for VU det første året, har jeg likevel ikke vært alene om alle viktige beslutninger i disse tre årene. Jeg har heldigvis fått god hjelp, kloke råd og kyndig veiledning av rause mennesker rundt meg - og det å kunne ha deres erfaring og kunnskap tilgjengelig for meg og mine tanker, det har virkelig vært gull verdt. Med ujevne mellomrom i disse tre årene har jeg fått tips, råd og tilbakemeldinger fra kunder, EkteMann, en aksjemeglerkamerat, fantastisk rause bransjekollegaer og mange av mine gode venninner, i tillegg til at jeg har noen flinke bedriftsledere jeg ser opp til, som er som mentorer for meg - og jeg hadde virkelig ikke klart meg uten alle disse!


"Love life - remember good times"
- en fin leveregel å ha, synes jeg, enten man tenker for sin bedrift eller seg selv.


Jeg har en god stund nå, tenkt på hvordan jeg vil utvikle VU videre. Det er viktig, og vanskelig, å hele tiden forsøke jobbe for å holde en god balanse. Nok arbeid, men ikke for mye arbeid. Nok utfordringer, men ikke gå helt på viddene av våre kjerneområder. Og ikke minst; balansen mellom det at ja, det krever ekstra timer å drive sitt eget firma og det kan fort bli mange lange kvelder, men samtidig huske at en av grunnene til at jeg startet dette firmaet, var at jeg ville ha mer tid sammen med familien og Småtrollene våre. Balanse tror jeg er nøkkelord for å sikre seg god energi, god oversikt og gode hverdager.

Vi er i en så takknemlig posisjon at vi har hatt mer enn nok å gjøre, og har derfor hatt muligheten til å gi noen potensielle kunder videre til andre flinke firmaer. En slik situasjon skal ikke kimses med, og jeg har tenkt mye på dette. Hvordan skal jeg sikre at VU tilbyr de riktige og de best mulige produktene, at kompetansen vår er så god som den burde, at våre kunder får et best mulig produkt - og samtidig som jeg sikrer meg at VU stadig utvikler seg og kan ta på seg nye, spennende prosjekter?

Ved hjelp av en god hamburgermiddag og noen kloke ord fra vedkommede jeg spiste sammen med, havnet jeg på en løsning som jeg føler meg sikker på vil fungere bra for oss fremover. Og den følelsen der, av å ha funnet løsningen, fått bitene til å passe sammen - den gir et fantastisk kick av energi og klarsynthet! Med det på plass, er det som om alt annet faller på plass også - og det er rett og slett helt herlig!

Det er nå på tide å involvere flere mennesker inn i Valen-Utvik, og vi gjør det fortsatt med freelancere - og får dermed flere timer til rådighet. Vi har bestemt at EkteMannen og vår faste freelancer nå får bestemte kunder som de har ansvar for daglig drift og produksjon for. Jeg må gi fra meg litt av mitt gull,  litt av min baby - og bli flink til å delegere og virkelig slippe ansvaret over på de andre, slik at mer av min tid fristilles mer fra drift og produksjon. Ettersom vår drift av VU baserer seg på min magefølelse, og min evne til å overføre denne magefølelsen til mine kollegaer og til våre kunder, er det veldig viktig at jeg har nok tid til å vedlikeholde denne magefølelsen. Jeg trenger å bruke mer tid på

  • å jobbe med kampanjer og strategier, 
  • å strukturere, være proaktiv og se system og løsninger for våre kunder, 
  • å holde kurs, fordrag og workshops
  • å holde meg oppdatert og være tilstede som bidragsyter (og mottaker) i sosiale kanaler. 

Dette tror jeg er viktig for at jeg skal sørge for at vi hele tiden utvikler oss videre, at vi klarer å tilby de beste løsningene for våre kunder. Vi må ha værhårene langt ute, slik at vi plukker opp eventuelle endringer og får gjort nødvendige tilpasninger fort nok. Vi må ha nok oversikt, til at vi klarer å ta det nødvendige skrittet til siden, se på kundene litt fra skeiva, for å klare komme med de virkelig proaktive og gode ideene.


Jeg er en digital person, som elsker apper for system og oppgaver,
men det er likevel lite som slår det å strukturere og lage oversikt på papir!

2013 er en god start for slike strukturelle justeringer. Etter 3 år i drift var det på tide med en ordentlig evaluering - og det var tid for noen endringer. Og så langt er vi mer enn godt fornøyd med endringen som har skjedd! Det oppleves kanskje ikke som revolusjonerende endringer, men mentalt sett for min del, er det en viktig puslespillbrikke som har falt på plass - og jeg tror også denne modellen er lett å skalere opp med flere freelancere / ansatte etterhvert, om vi skulle ønske det.

Jeg har klokketro på at dette er veldig positivt for kunder vi har per i dag, og jeg merker allerede at det gir oss en struktur som byr på kapasitet til å ta på oss flere kunder - både innen drift av sosiale medier, men også innen rådgivning, workshop, kurs og foredrag. 

Jeg gleder meg til å se hvem det er vi får gleden av å jobbe mer med fremover! 


Valen-Utvik, 3 år - for en fantastisk reise det har vært! 
Mon tro hva de neste 3 årene bringer? 




Pin It

19 kommentarer:

  1. Gratulerer med 3 år! Det skal du være stolt av, det krever nemlig sin dame å drive egen business. Lykke til videre, håper vi får til et samarbeid en dag - det hadde vært gøy! ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. At en sånn kommentar kommer fra en dame som deg, setter jeg utrolig stor pris på :) DU vet jo virkelig hva det handler om - og ja, 2013 blir et år for fellesprosjekter for VU og StudioNetting, det kjenner jeg på meg, Kristin! GODT NYTT ÅR!

      Slett
  2. Gratulerer så mye med 3 år :) Du er en stor inspirasjon for mange (meg inkludert). Tøff nok til å starte eget og gjøre det til en suksess. Du har all grunn til å være stolt :D

    Kristine

    SvarSlett
    Svar
    1. Fantastisk hyggelig om jeg kan inspirere, for er det noe jeg virkelig ønsker å formidle - så er det at det er ikke så skummelt å starte opp for seg selv som man kanskje tror. Spesielt ikke for oss kvinner, vil jeg si, for vi er såpass forsiktige og relalistiske mange av oss uansett, så vi tar gode og kloke valg likevel :)

      Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen en liten kommentar, det setter jeg stor pris på!

      Slett
  3. Det er klart du er stolt, og det skulle da også bare mangle! :-) Synes du har gjort det helskarpt, og ville vært stolt over å jobbe med folk som dere hvis jeg var i bransjen. Lykke til videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh, det er så godt med sånne kommentarer, Cathrine! Jeg drister meg jo litt frempå, og lukker øynene for jantelov og annet ulumskheter, når jeg sier rett ut at jeg er stolt. Stolt av meg selv... - det er jo ikke akkurat sånn jeg løper rundt og sier til stadighet :) Men jo, etter 3 år i god drift, så er jeg rett og slett stolt!

      Og hvem vet, kanskje vi havner sammen på et prosjekt en vakker dag? Det hadde vært stas!

      Godt nytt år!

      Slett
  4. Jeg har lest historien din i Hegnar Kvinner, tror jeg det var, og ble med det samme interessert og oppsøkte bloggen din. Fortsettelsen du skriver om her liker jeg enda bedre!

    Selv om min livssituasjon er helt annerledes enn din, virker dine planer og din virkelighet likevel inspirerende på meg.

    Jeg ønsker deg lykke til med alle utfordringer som ligger foran deg i året som kommer. Og sier samtidig takk for at du deler!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du liker det du leser!
      Ja, tror jeg kom over deg (at vi kommenterte noen av innleggene til hverandre?) i forbindelse med "mammabloggingsdebatten" som raste i sommer - og jeg følger med deg videre :) Hyggelig at du følger med her, og for at du tar deg tid til å legge igjen et lite spor - det setter jeg stor pris på! GODT NYTT ÅR!

      Slett
  5. Du er så flink, Astrid! Og så positiv og inspirerende!
    Gratulerer med de første tre år, og lykke til videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så utrolig hyggelig skrevet, Kjersti - takk!

      Slett
  6. Gratulerer så mye jeg også.

    Glad for at jeg ble kjent med deg.

    Det bor en liten grunder i mange av oss - få som gjør noe med det - du kan være stolt av at du ikke bare satset, men også lyktes. Gratulerer igjen!

    Klem, Hans-Petter

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er SÅ glad for at jeg har blitt kjent med deg, HP - du er en stor inspirasjonskilde, både for det faglige, men jammen alt det andre positive og gode du sprer om deg med også :)

      Godt nytt år!
      Klem

      Slett
  7. Gratulerer med tre år og hurra for deg som våget å slenge deg utfor. Tøft.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg opplever meg selv ikke som spesielt tøff - og jeg tror ikke dette er så skummelt som man gjerne er oppdratt til å tro. Jeg heier på at flere kaster seg uti, jeg - det tror jeg Norge har godt av!

      Godt nytt år, forresten

      Slett
  8. Gratulerer så mye med tre år, VU!

    Dere er utrolig dyktige, og jeg er ikke overraska over at dere har gjort dette i tre år. Er sikker på at det blir mange flere, så lenge dere har lyst til å holde på. Er veldig glad for å kjenne dere, dere er inspirerende og det er gøy at dere er så åpne og deler så mye av prosessene dere er i. Tusen takk for det, og feir kvelden og de første tre årene - og vit at vi er mange som heier på dere for de tre/tredve/tre hundre neste årene også.

    Varm klem fra Ingvild

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er så fin og go', Ingvild :) Jeg er så glad for at jeg ble kjent med deg, og selv om du nå ikke driver eget lenger, så ser jeg fortsatt på deg som en av mine kollegaer, bare så du vet det :) Gleder meg til juryeringjobbing sammen med deg - og så gleder jeg meg til vi får tatt den skikkelig Ingvild&Astrid-kaffen en vakker dag <3 Godt nytt år!

      Slett
  9. Bøyer meg dypt ned i støvet. Du er utrolig dyktig Astrid! Dine evner til å se muligheter, kartlegge behov, lage løsninger og til å formidle og kommunisere er beundringsverdig! Har stor tro på dine planer for 2013! Gleder meg til å følge deg videre. Det høres kanskje litt treit ut, men jeg sier det likevel, fordi jeg mener det - jeg er stolt av deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. TAKK for fantastisk fine ord! Jeg får lyst til å printe det ut og se på det når verden er litt kranglete og rar. Det er så deilig at noen har tro på meg - og bare så du vet det; jeg har stor tro på deg også! Og... Ja, du vet hva jeg krysser fingrene for i 2013 - nå må avstanden mellom oss minskes! :) Godt nytt år! KLEM

      Slett
  10. Astrid. Du er MIN mentor, og jeg setter så stor pris på at du har tid til å sette deg ned sammen med meg/oss. Du er så inspirerende og D Y K T I G. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Du burde være obligatorisk for alle bedriftsledere, F#%$ HR-kursene, en dose med Astrid er det man trenger. Takk for dine velmennende og gode råd, dine tips og triks, dine gode ideer og ikke dyttene du gir meg i riktig retning. 3 år kan fort bli til 6, som kan bli til 9... ja, du ser tegningen. 2013 kommer til å bli et strålende år … fordi det har du bestemt deg for og da blir det sånn! Gratulerer!

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på at du legger igjen et lite spor etter deg!
Alle kommentarer leses og jeg forsøker svare alle under innlegget det er lagt inn på. Er det noe du heller vil sende på mail, send til astrid.valen.utvik @ gmail.com - Takk for at du tar deg tid!